"I have come to the cross-roads in my life. I always knew what the right path was. Without exception, I knew, but I never took it. You know why? It was too damn hard.." : Lt. Col. Frank Slade ( Al Pacino ) in `Scent of a woman`

Pages

Saturday, January 8, 2011

today`s asbabun nuzul (21) : dosa yg paling besar

Al-Furqan : ayat 68~69
" (68) dan orang2 yg tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan lain dan tidak membunuh orang yg diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yg benar, dan tidak berzina; dan barang siapa melakukan demikian itu, niscaya dia mendapat hukuman yg berat, (69) (yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada Hari Kiamat dan dia kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, "

asbabun nuzul : Ibnu Mas'ud berkata, "kedua ayat ini diturunkan berkenaan denganku yg suatu saat bertanya kepada Rasulullah tentang dosa yg paling besar. Baginda menjawab, 'Menyekutukan Allah, padahal Dia-lah yg menciptakanmu.' Aku bertanya hal yg sama lagi. Rasul menjawab, 'membunuh anakmu kerana kamu takut miskin.' Aku bertanya lagi. Baginda pun menjawab,'berzina dengan tetanggamu." (HR.Bukhari dan Muslim).

1 comment: